Онкология и Изкуствен интелект

Загуба на обоняние (или променен мирис) след химиотерапия

I.Bivolarski
I.Bivolarski
12.05.2019

Ако провеждате химиотерапия, то след прилиженото лечение може да имате промяна или загуба на обоняние.
Когато загубите мирис трябва веднага да съобщите това на Вашия лекуващ лекар. Той ще Ви даде съвети, как да постъпите и ще Ви обясни подробно механизмите, които водят до това състояние.

Обикнивенно пациентите съобщават за това състояние след 2-3 курса на химиотерапия. По-рядко след първия курс на лечение.

Обикновено загубата на мирис се съчетава със загуба и на вкус, така че трябва да сте подготвени, че тези две състояния вървят ръка за ръка.

Трябва да се обърне внинание и на още едно състояние, което макар и рядко, също присъства след приложението на химиотерапия. Това е промяната на обонятелното усещане или изостреното такова при някои пациенти.

Тези пациенти съобщават за усещането на много силни определени миризми, които ги дразнят и смущават. Това състояние също може да се прични от химиотерапията, и е временно. Когато се прекрати приложението на ХТ, се възвръща и нормалното усещане за мирис.

Какво трябва да знаем:

Сетива като вкус и обоняние са ключови за стимулирането на приема на храна.
Ето защо промените във вкуса или миризмата могат да имат последствия, които значително да променят качеството на живот на пациента.

Леченията на рака, като лъчетерапията, химиотерапията и дори хирургичното лечение, могат да увредят обонятелните рецептори, което да доведе до  загуба на апетит, а тя до загуба на тегло, а в по-тежки случаи и на недохранване. “Изкривените” сетива за обоняние могат да доведат до усещане за метален  или горчив вкус, както и да увредят способността на пациента да различава определени миризми. Промените в обонянието могат да  повлияят за отказа от много храни.

Колко вероятно е пациентите с ракови заболявания да получат промяна в обонянието?
Изследвания са показали, че много пациенти с рак имат промяна в техното усещане за миризма, причинявайки безпокойство у тях,  намалявайки качеството им на живота. Проучване публикувано в The Oncologist е установило, че близо 70% от пациентите, провеждащи химиотерапия, са съобщили за промяна в усещането за обоняние.

Физическите усещания за вкус, мирис и допир се усещат, когато сигналите от тях се изпращат от сензорните клетки разположени в устата или  носа към мозъка. Много видове лечение на рак могат да попречат на тази функцията. Лечението може да  увреди тези фини нерви, отговорни за изпращането на сигналите до мозъка. Оттам и промяната на усещанията.

Химиотерапията и лъчетерапията могат да попречат на нормалното отделяне на слюнка в устата. Слюнката помага на вкусовите рецептори  да открият “вида ” вкус за мозъка. Наличието на сухота в устата за дълъг период от време също може да доведе до инфекции на устата  или проблеми със зъбите, което може да предизвика допълнителни проблеми с вкуса и мириса.

Източници на информация:

1.https://www.cancervic.org.au/living-with-cancer/common-side-effects/taste-and-smell-changes

2.Assessing taste and smell alterations in cancer patients undergoing chemotherapy according to treatment.

3.Why are the senses affected?

   Send article as PDF   
Странични реакции